Bedrövliga brudar och tenta

Vi ber om ursäkt för de uteblivna livsteknena, men vi ha pluggat sår blod, svett och tårar inte bara runnit utan forsat.

Om någon hade informerat mej om hur komplicerat det italienska stystemet är så kan jag helt ärligt säga att jag hade nog valt att tillbringa min höst någonannastans. T.o.m övervägt att stannat kvar i Kramfors och stämplat eller något, för det är allt annat än bra för mina nerver.
Vår kurs har, som alla vet, kickat igång och vi ha ju som inte fått lösenorden. När vi väl fick dem så var de inte aktiverade och när vi förra veckan gick för att aktivera dem (på deras generösa öppet tider 9.30-12, tre dar i veckan) så fick vi till svar "It takes a week before it starts to work and you´ll be able to logon to klips" (klips=systemet där vrt kurskompendium ligger som hela tentan bygger på). En vecka... en vecka.. en vecka... detta efter att det tog oss bara 4 veckor att få förbannade-lösenordet!! Vi förklarade i allt annat än lugn stämma att det är 8 dagar kvar till vi skriver tenta och MÅSTE ha kompendiumet. Tillslut, innan jag skulle brista ut i tårar, så printar kvinnan ut de 95 sidor Linda och jag behövde läsa in på de 8 återstående dagarna.

Så såhär ha det sett ut de senaste dagarna, vi har läst och läst, dagar som kvällar, och 95 sidor är inte mycket, men när det är någonform av blanding mellan italienska och kass engelska så är det inte lätt att ta sig igenom.

 

Så hur gick tentan?

Jo, den skrev vi idag, och när läraren rullar in lagoma tio minuter sent så får vi 5 mycket bra och relevanta frågor som skulle besvaras på stadiga 90 min. Helt normalt.

Sedan ringer telefonen, lärarens... Han svarar och stegar ut ur salen. För alla er som har någon form av matematiskt sinne och känsla för hur en tenta kan gå till kan enkelt räkna ut att de enda som återstod i salen var vi studenter. Så klart tog vi tillfället i akt och började surra med varandra och tipsa om vad svaren var. Han kom tillbaka en stund senare och samma sak skedde ytterligare en gång under den timmen vi var kvar.

Inte heller så kollade någon ditt ID så det var rätt person som skrivit tentan, detta tycker inte italienarna är av vikt tydligen.

Hugs

Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Dagar till avresa
RSS 2.0